Wisła Czarne. Spacer wzdłuż Białej Wisełki

Podczas wyjazdu w Beskid Śląski mieliśmy kilka dni z deszczową pogodą. Chcąc wykorzystać jak najlepiej czas na świeżym powietrzu, postanowiliśmy poszukać w okolicy mniej wymagających tras na spacer z wózkiem. Jedną z nich był spacer z Wisły Czarne Doliną Białej Wisełki.

Biała Wisełka, inaczej Białka, to jeden ze źródłowych potoków Wisły. Wypływa z Baraniej Góry po jej północno- zachodnim stoku. Ma długość około 7 km, spływa doliną do Jeziora Czerniańskiego
i tam łączy się z Czarną Wisełką, opuszczając je razem jako Wisełka. Następnie po dołączeniu Potoku Malinka płynie już dalej przez całą Polskę do morza jako Wisła.

Nasz spacer rozpoczęliśmy właśnie przy Jeziorze Czerniańskim, do którego z pobliskiego parkingu prowadzi krótka alejka i ścieżka. Zatrzymując się na moment nad brzegiem mogliśmy zobaczyć na wprost Zamek – rezydencję – Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Sam Pałac został wzniesiony w latach 1929-1930 r. dla ówczesnego prezydenta Ignacego Mościckiego. Obecnie składa się z Zamku Górnego, Zamku Dolnego – Gajówki, a także części hotelowej i konferencyjnej oraz z Kaplicy św. Jadwigi Śląskiej. Pełni nadal swoją funkcję, a jako zespół zabytków, otwarty jest też do zwiedzania.

Od Jeziora Czerniańskiego ruszyliśmy w górę rzeki. Początkowo musieliśmy przejść około kilometrowy odcinek przez dzielnicę Wisła Czarne. Gdy zobaczyliśmy, że krótki fragment wzdłuż ulicy można ominąć przechodząc przez mostek na drugą stronę Wisełki, bez zastanowienia się tam skierowaliśmy. Poszliśmy tą ścieżką wybierając przyjemniejszą alternatywę dla chodnika wzdłuż jezdni. Tuż przed płatnym parkingiem w pobliżu OSP przy wejściu do Doliny Białej Wisełki trzeba było jednak wrócić na ulicę. Minęliśmy budki z pamiątkami i jedzeniem i tuż za szlabanem weszliśmy na właściwą trasę asfaltową Doliną Białej Wisełki.

Od początku trasa była bardzo przyjemna. Wysokie drzewa, skały, m.in. skały Grzybowe, szumiący potok Białki wprowadzały w atmosferę bliskości dzikiej natury mimo, że dopiero co minęliśmy parking i kramy. Po naszej lewej stronie mijaliśmy co jakiś czas pojedyncze domki. Wielokrotnie były też ogłoszenia o organizowanych zimą kuligach.

Wybierając się pieszo na tę wycieczkę warto odbić z asfaltu i podejść niebieskim szlakiem prowadzącym aż na samą Baranią Górę, jeszcze około 500 metrów kamienistą drogą pod słynne Kaskady Rodła. Największe z tych wodospadów mają nawet 5 metrów wysokości!

Biała Wisełka swoją nazwę zawdzięcza występującym co kawałek małym i większym wodospadom – kaskadom, sprawiającym, że pieniąca się woda w większości jest biała.

Od początku zwróciliśmy też uwagę na tablice edukacyjne postawione przy drodze. Oprócz spaceru można się też dowiedzieć interesujących ciekawostek np. na temat roślinności.

Chcąc odpocząć albo po prostu nacieszyć się przyrodą można usiąść przy drewnianych ławeczkach stojących przy drodze.

Cała trasa drogą asfaltową od Parkingu płatnego wynosi ok 3 km. Nam od Jeziora Czerniańskiego zajęła 3,8 km. W obie strony to spacer na około 2,5 godziny, w zależności od postojów. Ta trasa nada się więc też idealnie nie tylko na spacer z wózkiem, ale także na wyprawę rowerową, a zimą na wycieczkę z sankami.